4 d’octubre de 2012

Presentació i programa del curs

Sèries 3.0: noves narratives serials pretén aproximar-se a les mecàniques narratives de les sèries televisives, a l’entorn visual i estètic i a la construcció de les trames argumentals. La sèrie televisiva és un suport que ha evolucionat i crescut notòriament en les darreres dues dècades. És també un mitjà que es fa ressò de les transformacions socials amb rapidesa i amb més dinamisme del què permeten altres suports narratius visuals clàssics (el cinema). 

Per matricular-se al curs, mireu la pàgina web de la Facultat d'Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra.

Comencem el 6 de novembre de 2012, a les 17h., al campus de Ciutadella de la UPF. (c/ Ramon Trias Fargas, 25-27). Quan ens ho comuniquin, penjarem l'aula. 

En la segona edició (curs 2011-2012; vegeu també el programa de la primera edició, curs 2010-2011), preteníem que els alumnes distingissin la varietat i coincidència en el teixit de les diferents trames i que comprenguessin les relacions entre literatura, cinema,  televisió i altres formes narratives. L'alumne havia de ser capaç de distingir els diversos recursos narratius existents, aplicant la terminologia adequada i la seva aplicació real.

En aquesta tercera edició, canviem radicalment el programa:
Bloc I. Opening: una mirada panoràmica a la ficció televisiva a partir de l’evolució de les intros serials
  • Literatura + cinema + sèries de televisió
  • Sèries que t’haurien de sonar: Dexter, Breaking Bad, The Killing, American Horror Story, New Girl...
          Bloc II. Sèries d’autor
  • Introducció. Alan Ball, Matthew Weiner, David Simon, Aaron Sorkin. La factura britànica: Mark Gatiss & Steven Moffatt i Charlie Brooker 
  • Mad Men (2007-).
  • Treme (2010-).
  • The Newsroom (2012-)
  • Sherlock (2010-), Black Mirror (2012)
Bloc III. La narrativa Abrams.
  • La figura del showrunner: Abrams com a representant de la nova narrativa seriada. La transmèdia i la reformulació definitiva del concepte de sèrie: el salt a Internet.
  • Lost (2004-2010) com a creació d’un referent mitològic per la nova serialitat.
  • Fringe (2008-) com a constatació del patró Adams.
  • Master class.
Bloc IV.  La sèrie [política] post 11-S.
  • Il·lusió i desencant polític: de The West Wing (1999-2006) a Boss (2011-).
  • Recorregut pel tractament de les sèries televisives dels esdeveniments de l’11S i per les seves conseqüències històriques i narratives (The West Wing, 24, Heroes, Rubicon, Homeland, Boss).
  • Màster class.
Bloc V.  La sèrie musical.
  • El revival (i la reinvenció) del musical: burxant entre els clàssics. La teatralitat: la importància de la coreografia i de l’estètica.
  • Glee (2009-): l’evolució de la sèrie adolescent.
  • Smash (2012-): la constatació del musical a la ficció televisiva
Bloc VI La nova ficció fantàstica: Winter Is Coming...
  • De Game of Thrones (2011-) a The Walking Dead (2010-).
Bloc VII. La ficció històrica.
  • Introducció al ressorgiment de la ficció històrica: Rome, Spartacus, The Tudors i Downton Abbey.
  • La ficció històrica espanyola (i catalana): de la recreació històrica al biopic (passant pel revisionisme nostàlgic).
Bloc VIII. Finale season: cap a on va la sèrie televisiva? [taula rodona amb diferents experts acadèmics i del món de la crítica televisiva].

Cap comentari:

Publica un comentari